13 فوریه 2024- محققان در یک مطالعه کوهورت آینده‌نگر که اخیراً درBMC Cardiovascular Diabetology  منتشر شده است، ارتباط بالقوه ی بین دیابت بارداری(GDM) و مرگ و میر طولانی‌مدت را بررسی کردند.

این مطالعه از اکتبر 2022 تا آوریل 2023 انجام شد و در مجموع 10327 زن با سابقه ی دیابت بارداری در آن شرکت داشتند. محققان تاثیر دیابت بارداری، بدون دیابت آشکار بعدی، را بر مرگ و میر ناشی از همه علل و علل قلبی بررسی کردند.

این یافته ها بینش های مهمی را در مورد پیامدهای سلامتی زنان با سابقه GDM نشان داد. 5.3٪ از شرکت کنندگان فقط به دیابت بارداری مبتلا شده بودند، در حالی که 14.1٪ از این افراد دیابت آشکار داشتند. 758 مرگ در یک دوره پیگیری متوسط 6.7 ساله ثبت شد.

یافته های این مطالعه ی مهم نشان داد که GDM به تنهایی خطر مرگ و میر ناشی از همه علل یا مرگ و میر قلبی را افزایش نمی دهد. شرکت کنندگان در گروه GDM نرخ مرگ و میر قابل مقایسه ای را با افراد بدون دیابت نشان دادند. در حالیکه گروه مبتلا به دیابت آشکار در مقایسه با همتایان بدون دیابت خود بطور قابل توجهی با خطر بالاتر مرگ و میر ناشی از همه علل و مرگ و میر قلبی مواجه بودند.

تجزیه و تحلیل حساسیت بر روی زنان 50 ساله یا بالاتر متمرکز شد و این یافته ها را تقویت کرد. در میان این زیر گروه، سابقه GDM هیچ ارتباطی با افزایش خطرات مرگ و میر نشان نداد، اما دیابت آشکار به طور قابل توجهی با افزایش نرخ مرگ و میر ناشی از همه علل و علل قلبی مرتبط بود.

این یافته ها مفروضات قبلی در مورد پیامدهای سلامتی دراز مدت دیابت بارداری را به چالش می کشد. در حالی که دیابت آشکار خطرات قابل توجهی دارد، این تحقیق نشان داد که GDM به تنهایی ممکن است در افزایش نرخ مرگ و میر نقش نداشته باشد. این بینش ها بر اهمیت تمایز بین اشکال مختلف دیابت و تأثیرات مربوطه بر پیامدهای دراز مدت سلامت تأکید می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/gestational-diabetes-mellitus-not-tied-to-increased-all-cause-mortality-124367